Sosiaalisen tilan diktaattori

Jatkan edellisen oppimispäiväkirjan teemasta ”koulussa opetettavat taidot”, koska SimLabin opetus yllättää minut kerta toisensa jälkeen tällä saralla. Puhuin aiemmin sovellettavien menetelmien opetuksesta, ja tällä kertaa session aiheena olivat vuorovaikutustaidot.

Ensinnäkin täytyy todeta, että yksi kolmituntinen sessio ylitti kaikki odotukseni sen hyödyllisyydestä ja sovellettavuudesta fasilitaattorin rooliin. Opiskelin koulussa aika runsaalla mitalla ilmaisutaitoa ja teatteria, mutta tällaista opetuksenomaista palautetta ei ikinä voinut kuvitellakaan saavansa. Lähipäivän valaistuminen oli fasilitointitilanteen rakentumisessa.

Määritellään rakenteen ymmärtämiseksi sosiaalinen tila, joka koostuu keskustelijoiden käsityksestä nykyisestä tilanteesta, suunnasta johon tilanne on menossa ja aikaisempien tapahtumien merkityksestä keskustelulle. Sosiaalinen tila on tiiviisti ilmaistuna siis johtajuuden vaikutus keskustelijoihin kullakin ajanhetkellä. Oikeanlainen sosiaalinen tila on edellytys onnistuneelle fasilitoinnille, sillä fasilitointitilanteen tavoite on luoda keskustelutilanne, jossa osallistujat ovat valmiita kertomaan omia näkemyksiään. Fasilitaattorin taito liittyy tämän tilan täydelliseen hallintaan, jolloin keskustelijoille välittyy ymmärrys siitä, mitä on lupa sanoa ja toisaalta mistä ei aiherajauksen vuoksi juuri nyt tule puhua. Myös aiheenvaihdokset, sivuraiteet ja aikataulu siirtyvät kitkattomasti kun fasitattori harjoittaa sosiaalisen tilan täydellistä ja kyseenalaistamatonta hallintaa.

Esiintymistaidot ja viestintä ovat fasilitaattorin toimintaa tukevia, jotka auttavat fasilitaattoria sosiaalisen hallinnan ylläpitämisessä ja siten sosiaalisen tilan lukemisessa ja hallitsemisessa. Näiden kykyjen kehittyminen on ilmeisistä syistä keskeistä fasilitaattorina kehittymiselle, ja vaikka kokemus tuo varmuutta, ovat ohjaus ja koulutus tehokkaita apuja ohjaamaan esiintymistä oikeaan suuntaan. Lisäkyvyt, kuten substanssiosaaminen prosessikehityksestä, ovat varmasti fasilitointitilanteen jonkinlainen edellytys, mutta esimerkiksi substanssiosaamisen kasvaminen ei suoraan paranna fasilitointia.

Jätä kommentti